Saturday 1 December 2012

money vs love

oh yeah this one is my research topic

ada apa pada money and ada apa pula pada love?
ishk bagi saya lah kan kalo nak cerita bab2 money and love ni mmg x habis..saya ada jugak lah tnya kwan2 dalam facebook,antara jwapan kwan2 saya ada yg kata duit tuh lagi penting and ada kata love pon penting gak..tapi bila kita tgok balik money and love tuh saling bergantung kan ..tapi apa2 pon ianya trserah kat kita mcam mna nak tgok cinta kita sendiri

kalo pilih cinta ?


cinta tuh satu perasaan yang akan wujud apabila kita terlampau suka kat someone..ada setengah org mampu untuk hidup bhagia walopun tanpa wang sbb dya org percaya wang x leyh beli kebahagiaan ..dri sudut pandangan mereka ..wang tuh akan menyebabkan hidup x tenteram takut kna culik lah takut kena rompk lah ..so dya org pilih cinta sbb cinta tuh lagi senang dijaga ..tapi x bermakna org macam ni langsung x dak duit kan ..bgus juga cara pemikiran ni sbb minda mereka akan tenang..cuba tgok ada setengah org kaya yang snggup bunuh diri walopun hidup mereka lengkap segala2nya..kenapa mereka bunuh diri? setelah siasatan dilakukan bnyak reasons napa dya org buat mcm tuh kerna ada duit tapi x cinta dan kebahgiaan ... tapi kalo hilang cinta mampukah ia diganti untuk mendapat nilai yang sma seperti cinta yang telah hilang?? so tepuk dada tanya lah iman dan hati ..snggup tak menggadaikan wang semata2 cinta ? bolehkan hidup dgn cinta tanpa wang? mampukah cinta beli kebahagiaan? suma soalan tu hnya diri kita sndiri yang dapat jwab org lain tidak mampu untuk jwab untuk kita :)

kalo pilih wang?

wang  tuh kalo nak kata memang sgt penting woh pada zaman sekarang ..nak beli cokelat sebiji hat kecik pon kena bayar sekupan or seposen ..ada org cakap kalo x dak duit ingat ada org nak suka kat kita kah? pandang sebelah mata pon tidak ..hmm mungkin lah kan bukan nak ckap org zaman sekarang lebih materialistik ..kalo kita nak khwin then jumpa bakal mertua cakap 
"pakcik makcik,izinkan saya berkhwin dgn dia walopun tiada wang saya ada cinta"
maka balaslah bakal mertua
"engkau gila ka?? nak bagi anak ku makan apa ? pasir? pasir pon zaman sekarang nak kena beli? kenyang ka anak cucu ku makan cinta kau ?"
see nmpak kan senario tuh ..x cukup lagi saya berikan lagi contoh

"cik cashier, saya tiada wang nak bayar barang saya beli ni tapi saya ada cinta ..saya bayar pakai cinta saja lah yah"
ohh mmg tidak lah kan si cashier tuh nak bagi ..kemana2 sja kita pegi ,duit mmg sgt penting ..x boleh semata2 membawa cinta kita boleh dapatkan segalanya ..ada org cakap kalo kita nak cinta , kita kena bayar dgn duit cuba tgok berapa ramai org snggup buang family.suami,isteri dan anak2 semata2 kerana duit? saling membunuh kerana duit sehingga menepis segala nilai cinta ..kerana wang bagi mereka segalanya

akhir kata , persoalan seperti duit dan cinta mna yang penting ni agak rumit sbb hidup perlukan kedua2 nya untuk keseimbangan

p/s : cinta dan duit kedua2nya lagi hebat dri power rangers dan segala jenis adiwira lagi dlm dunia ni
 

No comments:

Post a Comment